Svar: Trappe ud af natflaske

15. august 2019

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sarah

Tak for dit brev, det er rigtig fint at du skriver og jeg vil meget gerne give dig min mening med på vejen :)

Med den alder jeres dreng har, så vil hans udregnede døgnbehov være ca. 110 ml pr kg han vejer. Jeg ved ikke hvad han vejer nu, men jeg ved fra et af dine tidligere breve, at jeres dreng skulle suppleres med mme på grund af sin fødselsvægt, da han ikke var så stor, da han blev født, og og jeg tænker at han måske vejer omkring 6 kg nu... Hvis han gør dette, så vil hans døgnbehov således være ca 660 ml. Vejer han mere, så vil hans døgnbehov naturligt være større.

De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for ca 6 flasker i døgnet - ud over deres indtag af skemad. Deres flasker ligger ofte fordelt sådan: tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Det betyder at børn i denne alder begynder at kunne sove igennem om natten, hvilket vil sige kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30-05. Det er dog også sådan, at modermælkserstatning ofte mætter lidt mere end modermælk og børn der får flaske trives nogle gange bedre med at sove deres længste søvnstræk om aftenen. Så de f.eks. får flaske kl 20, sover til kl 01-02, får flaske igen og sover videre til kl 06, hvor de så får flaske enndu engang. Det lange søvnstræk behøver altså ikke ligge mellem 24-06, men kan godt ligge om aftenen og først på natten, hvis barnet trives bedre på denne måde.

Dertil kommer, at der er en forudsætning for at kunne sove igennem, at barnet både spiser og drikker nok hele dagen igennem. Det er derfor vigtigt, at I finder balancen mellem skemad, vand af kop og plads til flaske. Det betyder, at det er bedre, at jeres dreng spiser ¾ dl. grød eller mos, og 1-1.5 time efter så drikker sin flaske som en del af sit putteritual - end at han spiser f.eks. 1.5 dl. grød eller mos og efterfølgende afviser sin flaske eller ikke drikker nok. Hvis han ikke indtager mælk/væske nok i løbet af dagen, så vil han naturligt søge dette om natten.

Det er derfor godt, hvis du nu kan begynde at skabe en rytme om dagen, som netop sikrer jeres dreng både skemad og mælk nok - og så han begynder at kunne sove 5-6 timer uden mælk om natten. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre indtil klokken ca 07, hvor du beskriver, at han ofte vågner rigtigt op og dagen begynder

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af ...

Annonce

... kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Øllebrød eller Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 15-16: tilbydes frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.

Flaske og powrenapper evt. lidt, eller denne lur begynder stille og roligt at kunne springes over. Det afhænger af, hvor lang middagsluren er...

Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes der med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til natten 19.30-20... Tidspunktet kan også her variere efter, hvorvidt han har sovet to eller tre lure i løbet af dagen.

Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske og sover herefter videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så tilbydes en flaske igen.

Hvis det ikke fungerer for jer med en flaske kl 23, før du selv går i seng, så er der intet i vejen for at du lader ham sove her og så tilbyder ham en flaske, når han vågner og melder sig selv, hvilket så måske vil være omkring kl 01. Når det ofte anbefales at forsøge med flaske kl 23, så er det fordi du ved at give ham mælken her slipper for at skulle op og give flaske, når du selv sover allerbedst. Men det er ikke sikkert, at det fungerer og det er naturligvis helt okay :)

Hvis han spiser og drikker som ovenstående plan beskriver, så vil han normalt ikke have behov for flaske midt nat, men vil kunne sove de 5-6 timer uden mælk. Han kan stadig have behov for en beroligende hånd, stillingskift osv. om natten, men han behøver ikke flasken i munden... Hvis du har indtryk af, at han har brug for flasken midt nat og skal vænnes fra denne, selvom hans indtag om dagen øges, så vil jeg ikke anbefale, at I fortynder mælken, men at I derimod skruer gradvist ned for mængden af mælk, så han tilbydes mindre og mindre af gangen og vænnes til helt at undvære. I takt med at indtaget om dagen skrues op, så skrues indtaget om natten altså ned.

Når han bliver 7 måneder, vil han ofte trives med 4 flasker og det vil her være flasken om formiddagen og eftermiddagen som forsvinder. I stedet erstattes her med lidt større mellemmåltider og vand af kop.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det giver lidt idé om, hvad der er realistisk at forvente af jeres dreng nu :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger